Rust på bestik = HJÆÆLP!!!

rated by 0 users
10 Svar | 2 Personer følger tråden

Top 10 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 1.771
FYI:
Jeg er ved at blive vanvittig!!! HVORFOR kommer der rust på mit bestik i opvaskemaskinen?? Jeg har fulgt det råd at skylle det af inden jeg sætter det ind - jeg har ikke "rustbare"ting med i vasken - ingen af trådkurvene er i stykker.... så hvis nogen har et godt råd eller en forklaring, så please - INFORMER mig. Jeg har også det problem at bestik-knivene med tiden får små huller i selve bladet - så de også danner rust. Jeg har købt forskellige mærker og skifter jævnligt ud netop pga dette.Intet hjælper :evil:
HJÆLP!!! :!:

Hvis det bare er overfladisk, så er det flyverust, som er svært at slippe af med. Det er i opvaskemaskinen at problemet er, så det er den du skal rengøre 100%

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=56

Ellers er der kun det at sige at det meste af det bestik vi køber er lavet af for dårlig kvalitet stål. Fx kan man ikke forvente at bestik (fx Herstal) købt 48 dele for 299 i Føtex holder specielt længe til behandlingen i opvaskemaskinen.

Så det er med at holde opvaskemaskinen ren, kigge den grundigt efter.

Søg på nettet efter "flyverust", så finder du mere info

mvh
MetteS

Der findes ingen retfærdighed i livet, så lad være med at bruge det som en sovepude for fremtiden - Livet er heller ikke retfærdigt - og vi får heller ikke alle den løn, vi fortjener ... og det er nogle af os ret glade for :-)

Top 25 Bidragsyder
Indlæg 289
Hejsa...

Der er også en anden mulighed: Hvis man skyller sit bestik af før man sætter det væk - kan der dannes rust... det er faktisk bedre at lade være med at skylle af.

Kør din opvasker igennem med en gang citronsyre - uden service i - og se, hvor ren den bliver.

Hvis det er meget flyverust - tja - no way back - ud med bestikket og ind med noget nyt - fordi det vil ødelægge resten.

Hvis du er heldig kan du godt få det af - hvis det kun er overfladisk - brug en grydesvamp - du ved sådan en gul en - med en anden farve på den anden side.... brug lidt blødt skurepulver (alternativt tandpasta) ....

Held og lykke med projektet.

Venligst
AnneS
Top 10 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 1.771
FYI:
Anne:
Hejsa...

Der er også en anden mulighed: Hvis man skyller sit bestik af før man sætter det væk - kan der dannes rust... det er faktisk bedre at lade være med at skylle af.

Kør din opvasker igennem med en gang citronsyre - uden service i - og se, hvor ren den bliver.

Hvis det er meget flyverust - tja - no way back - ud med bestikket og ind med noget nyt - fordi det vil ødelægge resten.

Hvis du er heldig kan du godt få det af - hvis det kun er overfladisk - brug en grydesvamp - du ved sådan en gul en - med en anden farve på den anden side.... brug lidt blødt skurepulver (alternativt tandpasta) ....

Held og lykke med projektet.

Venligst
AnneS

Hejsa - ja ser du - alt det du foreslår HAR jeg prøvet - så jeg er efterhånden desperat. Det du og en anden skriver mht. flyverrust - det må jeg lige tjekke - men jeg renser ofte maskinen med den der "renseflaske" man kan få til det samme - jeg ved godt det ikke tager flyverrusten - men maskinen BURDE jo ikke kunne danne noget som helst NÅR den er ren - - mener jeg *G*
Nå men tak for svar - citronsyre it is :!:

Du må heller ikke komme ting med rust derind. Så hvis dit bestik ER belvet rustbefængt, så skal det ikke i opvaskeren mere !!!!

Ej heller ting af jern: osteskæreren, gryder af jern osv.

mvh
MetteS

Der findes ingen retfærdighed i livet, så lad være med at bruge det som en sovepude for fremtiden - Livet er heller ikke retfærdigt - og vi får heller ikke alle den løn, vi fortjener ... og det er nogle af os ret glade for :-)

Top 10 Bidragsyder
Kvinde
Indlæg 1.771
FYI:
[quote:3483de4e25]Du må heller ikke komme ting med rust derind. Så hvis dit bestik ER belvet rustbefængt, så skal det ikke i opvaskeren mere !!!!

Ej heller ting af jern: osteskæreren, gryder af jern osv.

mvh
MetteS

I know.... derfor jeg er ved at løbe tør for ideer :wink: men tak.

Hej igen

Hvis det kun er dit bestik, der gir dig grå hår, så ville jeg vælge bare at vaske det op i hånden. Det er nok den del af opvasken, der er nemmest og hurtigst overstået ... især hvis du alligevel skyller det af inden du sætter det ind .... så er det jo næsten klaret allerede :-)

MetteS

Top 50 Bidragsyder
Indlæg 82

Hvis det kun er dit bestik, der gir dig grå hår, så ville jeg vælge bare at vaske det op i hånden.

Åh nej Mette S - ikke flere grå hår
Ingen Rang
Indlæg 1

MetteS:

Hvis det bare er overfladisk, så er det flyverust, som er svært at slippe af med. Det er i opvaskemaskinen at problemet er, så det er den du skal rengøre 100%

http://www.handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=56

Ellers er der kun det at sige at det meste af det bestik vi køber er lavet af for dårlig kvalitet stål. Fx kan man ikke forvente at bestik (fx Herstal) købt 48 dele for 299 i Føtex holder specielt længe til behandlingen i opvaskemaskinen.

Så det er med at holde opvaskemaskinen ren, kigge den grundigt efter.

Søg på nettet efter "flyverust", så finder du mere info

mvh
MetteS

Jeg sad netop og søgte efter en mulighed for at finde ud af hvorfor mit Herstal Venture bestik ruster, og stødte på denne tråd.

Mit rustede allerførste gang det kom i opvaskeren (som forøvrigt også var helt ny). Det blev vasket sammen med sprit nyt porcelæn og intet som helst af hverken stål eller jern. Sad

Må nok sige jeg er meget skuffet over kvaliteten på det bestik, for i følge den besked jeg fik da jeg købte det så skulle det være en lige så god kvalitet som det dyre.

Jeg har fået at vide at rensemiddel beregnet til glaskeramisk komfur skulle kunne fjerne rusten, men blev samtidigt gjort opmærksom på, at det aldrig mere må gå i opvaskeren. 

Opvaskeren er nu blevet renset 2 gange med citronsyre for ikke der skal være rustpartikler i den der kan ødelægge noget andet bestik.

Mvh 

malermor

Ingen Rang
Indlæg 1

Hej Malermor & andre,

Vi står netop overfor samme udfordringer, som du beskriver. Er flyttet i nybygget hus, hvor også opvaksemaskinen er ny. Vi tog derfor det bestik, vi har ønsket os og fået i gave i brug - Aida Cool bestik, der også rustede efter første vask, hvor vi var yderst påpasselige med ikke at anvende gammelt bestik. Vi blev så af anbefalet af en i omgangskredsen altid først at vaske nyt bestik af i hånden, hvilket resulterede i, at vi købte samme bestik, og fulgte disse anbefalinger. Opvaksemaskinen gav vi en omgang med citronsyre, men resulatet er fuldstændig den samme. Bestikket ruster, og vi har også fået at vide, at det er ligegyldigt, hvad bestikket koster. Har derfor ligesom dig behov for et råd, der virker. Har rettet henvendelse til Aida, som vi endnu ikke har fået en tilbagemelding fra, og overvejer nu at købe bestik fra Raadvad, da man med deres størrelse må formode, at de kan producere bestik, der ikke ruster. Er der nogen, der har gode erfaringer med Raadvad eller andre producenter?

Ingen Rang
Indlæg 1

Bøvler også med bestik der er skiftet, ny maskine etc. og alligevel rust. Jeg læste noget på en anden "tråd" om emnet, som jeg klipper ind - noget der hjælper til i det mindste at forstå, hvad der sker. Og så er det med at vælge et program med lavere temperatur værd at prøve:

En olekamp skrev: "Det er ikke vandet eller opvaskemaskinen der er noget i vejen med. Rustfrit stål er mange ting, og dit bestik vil højest sandsynligt være lavet af 2 fundemantalt forskellige typer, nemlig et for gafler, skeer samt håndtaget på kniven (austenitisk), hvorimod bladet på kniven vil være lavet af et andet (martensitisk), der er mere hårdt, og bevarer skæret længere. Det er dog desværre knap så "rustfrit", hvorfor du sikkert ser at det er værst på skæret af dine knive.
Rustfrit stål angribes jo højerer saltkoncentration der er i vandet, samt jo varmere vandet er. Du kan sikkert ikke gøre noget ved saltindholdet, men du kan skrue ned for varmen - hvorved den rustfrie evne forøges.
Du skal gnide de rustfrie pletter væk med en grydesvamp eller lign."

Og han tilføjede: "Jeg glemte at fortælle at du kan kontrollere om bladet på dine knive er martensitisk rustfrit - idet denne type rustfrit stål er magnetisk - hvilket austenitisk (skeer, gafler samt håndtaget på kniven) ikke er.
Alt rustfrit stål kan ruste - det er kun et spørgsmål om nok varme og salt."

Side 1 ud af 1 (8 indlæg) | RSS-feed
Aller Press A/S © 2008 - www.aller.dk